Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Darwyn Cooke
‹Parker #1: Łowca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParker #1: Łowca
Tytuł oryginalnyThe Hunter
Scenariusz
Data wydania26 maja 2014
RysunkiDarwyn Cooke
Wydawca Taurus Media
CyklParker
ISBN978-83-64360-20-6
Cena69,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czarny kryminał w błękitach
[Darwyn Cooke „Parker #1: Łowca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niech was nie zwiedzie tytuł – „Parker” nie ma nic wspólnego z Peterem Parkerem, komiksowym Spider-Manem. Ze słynnym bohaterem Marvela łączy go (oprócz nazwiska) tylko sceneria – Nowy Jork. Ale „Parker” Darwyna Cooke’a to rasowy czarny kryminał, którego akcja toczy się w latach 60. ubiegłego stulecia.

Konrad Wągrowski

Czarny kryminał w błękitach
[Darwyn Cooke „Parker #1: Łowca” - recenzja]

Niech was nie zwiedzie tytuł – „Parker” nie ma nic wspólnego z Peterem Parkerem, komiksowym Spider-Manem. Ze słynnym bohaterem Marvela łączy go (oprócz nazwiska) tylko sceneria – Nowy Jork. Ale „Parker” Darwyna Cooke’a to rasowy czarny kryminał, którego akcja toczy się w latach 60. ubiegłego stulecia.

Darwyn Cooke
‹Parker #1: Łowca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParker #1: Łowca
Tytuł oryginalnyThe Hunter
Scenariusz
Data wydania26 maja 2014
RysunkiDarwyn Cooke
Wydawca Taurus Media
CyklParker
ISBN978-83-64360-20-6
Cena69,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początku była powieść, a właściwie cykl powieści Donalda Westlake’a (publikującego pod pseudonimem Richard Stark). W 1962 roku na światło dzienne wyszła pierwsza z serii opowieści o bezwzględnym gangsterze nazwiskiem Parker, zatytułowana „Łowca”. Brutalna opowieść o bandycie zdradzonym przez kumpli i własną żonę, na własną rękę realizującym zemstę, chwyciła: między 1963 a 2008 rokiem Westlake napisał aż 23 powieści z tym bohaterem w roli głównej. Co więcej, historia zainteresowała też filmowców – głośne filmy „Zbieg z Alcatraz” („Point Blank”, 1967) Johna Boormana z Lee Marvinem w roli głównej i „Zapłata” („Payback”, 1999) Briana Helgelanda z Melem Gibsonem w roli głównej są właśnie adaptacjami noweli Westlake’a/Starka1).
Za kolejną adaptację wziął się kanadyjski rysownik i scenarzysta komiksowy Darwyn Cooke. Rozpoczął oczywiście od „Łowcy”, który jest wprowadzeniem głównego bohatera na scenę, ale na nim nie poprzestał – jego cykl liczy sobie już pięć tomów, a w kolejce czekają następne powieści o Parkerze. My po polsku na razie możemy poznać część pierwszą.
Parker jest gangsterem niższej kategorii. Włamania, rozboje, czasem jakiś napad na bank. Akcje w małych grupach (nigdy powtórnie z tymi samymi ludźmi), łupem gotówka w nieoznakowanych banknotach, brak zainteresowania, kim są osoby zamawiające u niego skok – w końcu to nie jego sprawa. Pewnego dnia jednak pojawia się szansa na naprawdę duży zarobek. Dwóch ludzi – tchórzliwy oszust Mal Resnick oraz nieskomplikowany przemytnik Chester – przyszło z niezłym planem: dowiedzieli się o miejscu, w którym dojdzie do nielegalnego zakupu broni przez południowoamerykańskich rebeliantów. Kasa duża, sprawa czysta, bo policja nie będzie ścigać sprawców napadu na szemraną transakcję. Parker i jego żona weszli w to. Akcja była czysta, ale potem… Potem Mal, który wisiał ważnym ludziom 40 000, postanowił zagarnąć całość kasy dla siebie. I znalazł w tym niespodziewanego sojusznika.
„Parker” to klasyczny czarny kryminał, choć rozgrywany wyłącznie w sferach gangsterskich, ze znikomą rolą stróżów prawa. Mamy tu świat rządzący się paskudnymi regułami, twardych mężczyzn, kwestie lojalności i zdrady, femme fatale, osobistą vendettę, nieskomplikowanego bohatera kierującego się własnym zestawem reguł. Ładnie rozwija się w kolejnych eskalacjach – wyrolowany Parker, który przychodzi dopominać się o swoje, z każdym kolejnym etapem jest coraz pewniejszy siebie i rzuca rękawice coraz mocniejszym przeciwnikom. A czytelnik coraz mocniej mu kibicuje.
Darwyn Cooke nie ograniczył się do przeniesienia fabuły Starka na karty komiksu, ale nadał całości atrakcyjną, ciekawą formę. Jego kreska jest prosta, staranna, ale nie w pełni realistyczna, sprawia wrażenie, jakby rysunek „Parkera” był hołdem dla komiksów prasowych lat 60., w których toczy się akcja: rysunki postaci przypominają choćby grafiki reklamowe z tamtych lat. Ciekawy jest koncept kolorystyczny – „Parker” rysowany jest w czerni i bieli z cieniowaniem błękitem – nadaje to całej tej historii chłód, co oczywiście doskonale pasuje do gangsterskiej opowieści. Cooke bawi się również formą – jego album zmienia kilkukrotnie formułę. Zaczyna się jak opowieść czysto graficzna, pozbawiona dymków, prowadząca czytelnika przez fabułę samymi obrazkami. Potem zmienia formę w klasyczny komiks z dialogami w dymkach, by znów zaskoczyć czytelnika i całą retrospekcję pokazać w formie ciągłego tekstu okraszonego ilustracjami. Te formuły będą zmieniać się jeszcze kilka razy, prowadząc czytelnika w nieoczywisty i niechronologiczny sposób przez historię, pozwalając bawić się w stopniowe odsłanianie faktów.
Nie zmienia to jednak faktu, że od strony fabuły nie ma tu wielkich sensacji, zaskoczeń, oryginalności. Ale może właśnie w tym tkwi siła komiksowego medium – to co w literaturze czy filmie wygląda już na zgrane i staromodne, w opowieści obrazkowej nadal bawi doskonale.
koniec
24 maja 2014
1) Zabawne – w „Zbiegu z Alcatraz” główny bohater nosi nazwisko Walker, a w „Zapłacie” Porter. Sumując je, otrzymamy właśnie oryginalnego Parkera (albo Woltera).

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
Miłosz Cybowski

1 V 2024

Kolejna zmiana rysownika przy zachowaniu scenarzysty nie wychodzi temu cyklowi na dobre. Netho Diaz sprawdza się świetnie, ale strona graficzna „Furii lodowego giganta” nie przystaje za bardzo do fabuły stworzonej przez Jima Zuba.

więcej »

Włoski Kurosawa
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

30 IV 2024

W latach 90. tryumfy święciły seriale anime z włoskim dubbingiem prezentowane w stacji Polonia 1. Jednak połączenie kultur ojczyzny sushi oraz ojczyzny pizzy nie zawsze musi wypadać tak kuriozalnie, czego dowodzi szósty tom antologii „Toppi. Kolekcja” pod tytułem „Japonia”.

więcej »

Kraina bez gwiazd
Marcin Osuch

29 IV 2024

Wydana nakładem oficyny Lost in Time „Arka” to udany miks twardego SF z elementami horroru i socjologicznego thrillera. Początek jest bardzo dobry i na szczęście nie najgorsze jest zakończenie.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Batman cartoonowy
— Marcin Knyszyński

Kobiety Dzikiego Zachodu
— Maciej Jasiński

Gdy Batman śpi, budzi się…
— Sebastian Chosiński

Parker w parku
— Konrad Wągrowski

Skok poszedł źle
— Konrad Wągrowski

Parker i przyjaciele
— Konrad Wągrowski

Kto strzeże Gwardzistów?
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Listopad 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Tomasz Kontny, Piotr Niemkiewicz, Konrad Wągrowski

Próba psychoanalizy superbohatera
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.